štvrtok 6. decembra 2012

Vianočná nekysnutá štóla

 
 
  Tak a dočkala som sa... čím som staršia, tým viac sa teším na toto slávnostné obdobie. Samozrejme, že už to je iná forma radosti než v detstve, ale je na oplátku o to intenzívnejšia. Na prvú adventnú nedeľu som si preto ako jedinú vhodnú dobrotu predstavila klasiku - štólu. A keďže sa mi ksynutá verzia veľmi nepozdávala, keďže som aj bez toho mala čo robiť, tak som si zvolila jej rýchlejšiu, no o nič menej chutnejšiu variantu. A hoci som mala dosť inšpiratívnych receptov okolo seba, vždy ma na nich niečo iritovalo - výber konkrétnych ingrediencií, ich množstvo alebo nejasný postup. A tak sa zrodila táto "moja" štólička, ktorá sa už ani dnešného sviatočného dňa nedožila.

Takže si pripravíme:

300 g sušených hrozienok
150 ml rumu
520 g hladkej múky
1 kypriaci prášok do pečiva
štipka soli
140 g práškového cukru
1 vanilínový cukor
8 podrvených klinčekov
pol ČL mletého zázvora
pol vrchovatej ČL mletej škorice
nastrúhaná kôra z 1a1/2 citróna
2 vajcia
200 g zmäknutého masla
250 g jemného tvarohu
100 g mletých orechov (vlašské orechy, mandle, lieskovce)
100 g kandizovaných čerešní
150-200 g marcipánu
+ 100 g rozpusteného masla a cca 70 g práškového cukru na záver

  Hrozienka na noc namočíme do rumu v prikrytej miske. Na druhý deň si zmiešame zvyšok surovín od preosiatej múky po tvaroh a vytvoríme tak hladké cesto.
  Následne toto cestíčko na pomúčenej doske jemne premiesime a postupne zapracujeme mandle (ja som nimi cesto podsypávala, a tak ich ľahko dostala do neho), kandizované čerešne (prepolila som ich, do cesta som spravila jamku, vhodila ich do nej, okrajom cesta som ich zakryla a cesto dobre vymiesila) a hrozienka (postup rovnako ako u hrozienok okrem toho prepolenia). Po tomto úkone zostane cesto jemne lepivé, takže ho 2-3 x jemne podsypeme múkou a vyvaľkáme na obdĺžnik 35x40 cm. Ten po dlhšej strane preložíme napoly a pozdĺžne po strede takto vytvoreného obdĺžnika otlačíme celý valček s dĺžkou 30 cm.
  Prepracovaný marcipán si vyšúľame na valček o dĺžke 30 cm a vložíme ho do vytvorenej jamky v ceste. Dve polovice po šírke cesta preložíme dovnútra (asi 2 cm). Jednu polovicu po dĺžke (je to tá s voľnými okrajmi) preložíme tak, aby sme zakryli len samotný marcipán (okraje druhej polovice cesta zostanú neprikryté) a pevne pritlačíme, aby sa okraje nezdvihli počas pečenia.
  Štólu preložíme na menší plech vyložený pečiacim papierom a pečieme pri 180°C asi 1 hodinu (ja som v polovici pečenia obrátila plech, keďže som mala štólu jemne zahnutú a nie rovnú, pre rovnomernejšie opečenie).
  Po dopečení ihneď potrieme polovicou roztopeného masla a posypeme cez husté sitko 40 g práškového cukru. Po ďalších 15-20 minútach štólu znova potrieme rozpusteným maslom a posypeme 30 g práškového cukru cez sitko.
  Štólu po vychladnutí skladujeme pevne zabalenú v alobale na chladnom mieste.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára